Erasmus Jurgens“Inspireeriv Kogemus Sloveenias: Erasmus+ ja Kaasava Hariduse Võimalused”

23.06 – 28.06 käisid meie kooli õpetajad Sloveenias Erasmus+ projekti raames. Visiit algas vastuvõtuga Sežana linnavalitsuses, kus tutvusime Sežana valla tegevustega. Erilist huvi pakkusid linna korraldus ja omavalitsuse unikaalne looduslik mitmekesisus.

Linnavalitsuses kohtumisel köitis meie tähelepanu installatsioon, mis oli pühendatud kohaliku poeedi loomingule. Tema luuletuste kuulamine erinevates keeltes andis meile tunde, et oleme ühtsed selles maailmas – erinevad rahvad, kuid üks ühine ilu tajumine. Kohtumisel arutati ka erivajadustega inimeste kaasamist linnaellu, sealhulgas naise, kes aitab organiseerida aselinnapea tööülesandeid, ja kohaliku kutsekooli noorte projekti, mis pakub eakatele transporditeenuseid. Linnavalitsuse kohvik on kohandatud erivajadustega inimestele, tagades kõigile ligipääsetavuse.

Külastasime Dutuvelje põhikooli, kus tutvusime paberiteatri meetodiga “Kamishibai”. Selle meetodi õppimine ja rakendamine õppetöös edendab õpilaste sotsiaalset suhtlemist ja enesekindlust. Kamishibai nõuab aktiivset kuulamist ja tähelepanelikkust, kaasates vaatajaid nii, et nad pole lihtsalt pealtvaatajad, vaid osa etendusest. Seda meetodit rakendatakse erinevates õppekavades, nagu keeleõpe, ajalugu, kirjandus, kunst, muusika ja teaduslikud ettekanded.

Samuti külastasime kohaliku kooli kivitöötuba, kus õpetatakse poisse valmistama kivist esemeid. Kohalik Karsti kivi eristub oma helikõlalisuse ja erilise tugevuse poolest, olles kvaliteetne ja vastupidav materjal. Märkasime, et kohalik kivi sarnaneb Eestis leiduvate liivakividega, mis võiksid samuti leida kasutust rahvusliku kultuuri ja looduse edendamisel kunstiteostes.

Innovaatilise hariduse avastamine Sloveenias pakkus sügavat sukeldumist loomevaldkondadesse, turundusse ja ettevõtlusesse. Kool rõhutab tugevalt visuaalset kommunikatsiooni, julgustades õpilasi väljendama oma ideid multimeedia, animatsiooni ja filmi abil. Üks muljetavaldavamaid aspekte kooli õppekavas on turunduse ja ettevõtluse integreerimine kunstilise väljendusega.

Külastasime ka Sežana tugikeskust, mis mängib olulist rolli vaimsete ja füüsiliste piirangutega inimeste integreerimisel ühiskonda. Sežana kogukonna tugikeskus mängib olulist rolli vaimsete ja füüsiliste piirangutega inimeste integreerimisel ühiskonda. Keskus pakub turvalist ja toetavat keskkonda oma osalejatele, mis nõuab märkimisväärseid pingutusi ja pühendumist. Sežana keskus tagab mitte ainult füüsilise varjupaiga, vaid ka emotsionaalse toe. Vaimsete ja füüsiliste piirangutega inimesed tunnevad end siin turvaliselt, mis võimaldab neil arendada oma andeid. Keskus teeb aktiivselt koostööd kohalike ettevõtetega, pakkudes töökohti. Keskuse erivajadustega inimeste tööhõive projekt on pälvinud rahvusvahelist tunnustust. Tänu sellele projektile külastavad keskuse osalejad muuseume, tähistavad sünnipäevi ja osalevad kultuuriüritustel, mis aitab neil ühiskonda integreeruda ja tunda end täieõiguslike liikmetena. Keskus keskendub iga osaleja tugevuste tuvastamisele ja arendamisele. Keskus annab oma hoolealustele võimaluse valikuks ja tunnustuseks, mis on eriti oluline. Üks keskuse unikaalseid algatusi on taimetöökojad, kus osalejad koguvad ja töötlevad taimi. Nad valmistavad taimedest erinevaid tooteid, nagu kreemid, teed ja küpsised. See projekt aitab arendada oskusi ning toob rõõmu loovusest ja eneseteostusest. Iga väike edu, olgu see uus oskus või täidetud ülesanne, saab tunnustatud ja toetatud kogu kollektiivi poolt. Sežana kogukonna tugikeskus on näide sellest, kui oluline on luua toetav ja turvaline keskkond vaimsete ja füüsiliste erivajadustega inimestele. Tänu sellistele keskustele saavad inimesed avada oma andeid, integreeruda ühiskonda ja tunda end täieõiguslike liikmetena. Keskuse töö ei seisne ainult abi pakkumises, vaid ka kasvuks, arenguks ja õnneks vajalike tingimuste loomises iga osaleja jaoks.

Visiit Sloveeniasse Erasmus+ projekti raames oli meie kooli õpetajatele tõeliselt inspireeriv kogemus. Kohtumised Sloveenia ja Hispaania kolleegidega rõhutasid, kui olulised on head suhted meeskonnaliikmete vahel haridusprotsessis. Vastuvõttev pool näitas meile suhtlusstiili, mis põhineb vastastikusel austusel, huvil ja sallivusel. Kõik arutelud ja saadud kogemused saavad praktilist rakendust meie edasises töös. Jagades ülesanded erinevate valdkondade vahel, sai iga õpetaja süvitsi uurida oma õppeaineid ja rakendada saadud teadmisi praktikas.

Seetõttu oli meie kooli meeskonnaliikmetele väga oluline osaleda selles projektis grupina, mis võimaldas arendada ühist kontseptsiooni ja visiooni meie pedagoogilise kollektiivi edasiseks tööks ja arenguks

Kairi Jürgens-Malõševa, HEV - koordineerija